دانستنی ها

پردیس ثابتی،جزو هشت نابغه جهان!

پردیس ثابتی

 

پردیس ثابتی از نامدارترین متخصصان ژنتیک و ویروس شناسان جهان است. او زیست‌شناس محاسباتی، ژنتیک‌دان پزشکی و ژنتیک‌دان فرگشتی ایرانی-آمریکایی است و الگوریتمی طراحی کرده که اثرات ژنتیک بر تکامل بیماری را نشان می‌دهد. او هم‌اکنون دانشیار دانشگاه هاروارد است. این دانشمند ایرانی‌تبار با تیم پژوهشی تحت مدیریت خود روش‌های نوینی را در مطالعات بخش تکاملی در انسان و ویروس‌ها و مدل‌های جدید برای مبارزه با بیماری‌های نوظهور و همه‌گیر مانند «ابولا» و «تب لاسا» ارائه داده است.

پردیس ثابتی در سال ۱۳۵۳ در تهران زاده شده است. او از دو سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. او فرزند ننسی و پرویز ثابتی معاون سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوره پهلوی است. او دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ام.آی.تی گذراند و برای گذراندن دوره دکترا به هاروارد رفت. او سومین زن در طول تاریخ این دانشگاه است که با معدل کامل فارغ التحصیل شده است.

پس از آن دانشگاه هاروارد از او دعوت به همکاری کرد. او طی سال‌ها، تحقیقات وسیعی را در عرصه تکامل انسانی با همکاری اریک لندر از محققان سرشناس این عرصه در جهان آغاز کرد که نتیجه آن انعکاس گام به گام این دستاوردها در معتبرترین نشریان علمی و تحقیقاتی جهان از جمله نیچر و ساینس بود. ثابتی از «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» بالغ بر دو میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرد. او یکی از سرشناس ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریاست و کار بر روی ساختار ژنتیکی مالاریا و نتیجه پژوهش‌هایش موجب شهرت جهانی این دانشمند ایرانی‌تبار شد. او می‌گوید: «ما همواره از این نکته در تعجب و حیرت بوده‌ایم که چرا برخی از افراد به بیماری همچون مالاریا مبتلا می شوند اما برخی مصونیت دارند!».

او در سال‌های اخیر بر روی ویروس ابولا پژوهش می‌کرد و تلاش‌هایش نشان داد که ویروس ابولا از گینه و سیرالئون در آفریقا شیوع پیدا کرده و از انسان به انسانی دیگر انتقال یافته است. او درباره ابولا می‌گوید: «همه بیماری‌های عفونی می‌توانند دنیا را اذیت بکنند. من در زندگی خودم هیچ [بیماری خطرناکی] چیزی مانند ابولا ندیدم، جوری که هر روز بدتر و بدتر می‌شد و از این لحاظ ترس‌آور بود. چون این ویروس‌ها خیلی تند و تند عوض می‌شوند. ما سعی کردیم که در این زمینه با افراد دیگر همکاری بکنیم؛ [یافته‌های] خود را در دنیا اعلام کردیم از این لحاظ خیلی مهم است که در زمان پیشرفت این ویروس‌ها برای جلوگیری از پیشرفت آنها همه باید با هم همکاری کنند.»

پردیس ثابتی در سال ۲۰۰۸ به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synectics معرفی شده است. شبکه خبری سی ان ان نیز در سال ۲۰۰۷، ثابتی را به عنوان «یکی از ۸ نوابغی که دنیای ما را متحول خواهند کرد» معرفی کرد.

پروفسور اریک لندر، عضو هیأت علمی دانشگاه های هاروارد و ام.آی.تی، نیز با تحسین «نگاه کنجکاو پردیس و پژوهش های علمی او» می گوید: «حتی امتیاز نابغه بودن هم اندکی از رفتار متین و فروتنانه پردیس نکاسته است.» دایان ویرث، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، نیز با تمجید از دستاورد علمی دکتر ثابتی می‌گوید: «پردیس سزاوار عنوانی است که او را در ردیف شایسته‌ترین سرآمدان علمی آغاز قرن بیست و یکم قرار داده است.»

اخیرا نیز آکادمی ملی علوم آمریکا در مراسمی در واشنگتن، از پردیس ثابتی تجلیل کرد. این تجلیل که با اهدای جایزه معتبر «ریچارد لونزبری» همراه بود در تالار بزرگ آکادمی، با حضور صدها تن از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی اروپا و آمریکا انجام شد. جایزه «ریچارد لونزبری» برای گرامیداشت این شخصیت فرهنگدوست آمریکایی نامگذاری شده و هر دو سال یکبار با مشارکت آکادمی علوم فرانسه، به دانشمندان آمریکایی و فرانسوی اعطا می‌شود.

پروژه جدید خانم پردیس ثابتی و همکارانش مطالعه بر روی بیماری «زیکا» و مبارزه با آن متمرکز است که هجوم پُرشتابش در بدن زنان باردار موجب نقایص مشهود و درمان‌ناپذیری در نوزادان می‌شود.

پردیس ثابتی در کارهای هنری نیز فعالیت دارد و در کنار کارهای علمی خود به خوانندگی نیز می‌پردازد. او خواننده یک گروه راک، به نام Thousand days [هزار روز] است که تاکنون چند آلبوم از این گروه منتشر شده است.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن