پزشکی سلامت

بارداری پوچ چیست؟علایم ودرمان بارداری پوچ؟

بارداری پوچ

حاملگی پوچ چیست؟

در شرایط طبیعی وقتی زن و شوهری با هدف بچه دار شدن اقدام به نزدیکی می کنند، اگر شرایط فراهم باشد یک اسپرم که از همه سریع تر و قوی تر بوده خودش را به تخمکی که از تخمدان زن آزاد شده می رساند و آن را بارور می کند. تخمکی که بارور شده به سمت رحم حرکت می کند تا در آنجا شروع به لانه گزینی کند و به دیواره رحم بچسبد. این مرحله که تمام شود و لانه گزینی با موفقیت به اتمام برسد، تقسیمات سلولی جنین هم آغاز می شود و جفت کم کم شکل می گیرد و بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد. اما گاهی مواقع اشکالی در این روند وجود دارد که منجر به بارداری پوچ می شود. یعنی طی یک فرایند غیر طبیعی تقسیم سلول های جنینی ادامه پیدا نمی کند یا اصلا شروع نمی شود و این فرایند منجر به پوچی بارداری می گردد. در این حالت شما ساک حاملگی دارید و جفت هم به وجود آمده است ولی خبری از خود جنین نیست.در این حالت دکتر شما موقع انجام سونوگرافی فقط یک حفره سیاه می بیند که همان ساک حاملگی است. متأسفانه بدن به صرف تشکیل ساک فکر می کند که شما باردار هستید. بنابراین سطح هورمون بتا در خون تان بالا رفته و کم کم سر و کله علائم بارداری هم پیدا می شود و اتفاقا ممکن است این علائم شدید هم باشند. علی رغم وجود این علائم شما واقعا باردار نیستید و این بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند ولی ممکن است کمی طول بکشد تا علائم بارداری افت پیدا کند.

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ به دو نوع کامل و جزئی تقسیم بندی می شود:

– حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.
– حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی، جنین غیرطبیعی، و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

علت حاملگی پوچ

اگرچه علت این مشکل کاملا پیدا مشخص نیست اما باید یک رخداد کاملا طبیعی در نظر گرفته شود. حاملگی پوچ علت ۵۰ درصد سقط جنین سه ماهه اول است و معمولا نتیجه مشکلات کروموزومی است. وقتی تخمک توسط اسپرم بارور می شود سلول ها شروع به تقسیم می کنند، بخشی به جنین و بخشی به جفت. به طور تخمینی، یک مورد از هزار مورد بارداری، پوچ است. عوامل مختلفی خطر ابتلا به این نوع بارداری را افزایش می دهند که عبارتند از:

– سن مادر: بارداری پوچ در زنان بالاتر از ۳۵ سال و کمتر از ۲۰ سال بیشتر است.
– داشتن سابقه بارداری پوچ: اگر یک بار دچار بارداری پوچ شوید، به احتمال زیاد مجددا دچار آن خواهید شد. به طور متوسط بارداری پوچ در یک تا دو زن از هر صد زن مجددا دیده می شود.
– داشتن بیماری های مزمن مادر: زنانی که دیابت دارند و از کمبود ید و تیروئید رنج می برند احتمال بیشتری دارد که دچار این نوع حاملگی گردند.
– مشکلات رحم و سرویکس: یکی از علل بروز این حالت مربوط به مشکلات رحم و سرویکس (دهانه رحم) است.
– مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر: یکی از علل زمینه ساز بروز حاملگی پوچ، مصرف مواد مخدر و الکل در زنان است که این امر می تواند منجر به بارداری پوچ شود.
– آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون(CVS ): با احتمال پایین می تواند باعث سقط جنین گردد.

درمان بارداری پوچ

بارداری پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض این بارداری، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود .اگر بافت پوچ با سقط خودبخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از یکی از راه های زیر اقدام به درمان فرد می کند:

– تجویز دارو: گاهی برای درمان حاملگی پوچ، پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.
– کورتاژ: در این نوع حاملگی، پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند. عمل کورتاژ معمولا 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.
– بیرون آوردن رحم از بدن: در حاملگی پوچ اگر بافت پوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید باردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را در می آورد.
– پایش و کنترل هورمونHCG: در حاملگی پوچ بعد از خارج شدن بافت پوچ از رحم، پزشک میزان هورمون HCG را چند بار اندازه می گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد. اگر میزان این هورمون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمان های دیگری وجود دارد. پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل این مشکل، میزان هورمون HCG را اندازه می گیرد تا مطمئن شود بافت پوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد. از آنجایی که بارداری مجدد، پایش هورمون HCG را سخت می کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت باردار نشوید.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن