پزشکی سلامت

سیر و خاصیت های باور نکردنی برای بدن

خواص سیر

سیر

 

سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. برگهای آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز تیره و گل‌های آن کوچک و صورتی رنگ که بصورت یک چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

خواص سیر برای سلامتی افراد بی نظیر است . سیر کشنده میکروب است و عفونت های بدن را از بین میبرد . همچنین برای لاغری و پایین آوردن کلسترول و چربی از سیر استفاده میکنند .

سیر را همه دنیا از دیرباز به عنوان یک ماده غذایی طبیعی دارای قدرت درمانی بالقوه می‌شناسند. این ماده غذایی به‌رغم تاثیر بدی که بر بوی عرق و بوی دهان دارد محبوبیت زیادی داشته و شدیدا مورد توجه قرار گرفته است. سیر در تمام نقاط دنیا می‌روید و می‌توان گفت همه مردم آن را به صورت خام، پخته و یا سرخ‌شده مصرف می‌کنند.

رژیم‌درمان‌ها و پزشکان معمولا توصیه می‌کنند افراد بزرگسال روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر و کودکان روزانه نصف حبه سیر مصرف کنند؛ اما توجه داشته باشید مصرف مقادیر بیشتر از این، معمولا توصیه نمی‌شود.سیر توانایی‌های جالبی در تامین سلامتی ما دارد.

علاوه بر مصرف خوراکی، امروزه سیر در صنایع دارویی نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده؛ اما مساله آنجاست که بوی نامطلوب سیر باعث می‌شود خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان علاقه‌ای به مصرف آن نداشته باشند.

خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

چینی ها قرن هاست که برای پائین آوردن فشار خون از سیر‌ استفاده می کنند.هر ساله افراد زیادی به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری‌ها است. مصرف این سبزی پرخاصیت فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به شدت کاهش می‌دهدمطالعه‌ای نشان داد مصرف ۶۰۰- ‍۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر می‌تواند فشار خون را برای یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای کنترل کند. مطالعات نشان می‌دهد عصاره یا مکمل سیر به اندازه‌ی آتنولول موثر است، دارویی که فشار خون بالا را درمان می‌کند. افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند می‌توانند پس از مشورت با پزشک‌شان این سبزی پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند.

مصرف سیر توسط مادر باردار

مطالعات نشان داده‌اند بیشتر مادرانی که در دوران بارداری سیر را در رژیم غذایی خود داشته‌اند وزن گیری بهتری داشته و نوزادان متولدشده نیز از نظر سلامت در سطح بالاتری بوده‌اند. خب قطعا تحمل بوی بد سیر ارزش سلامتی نوزادتان را دارد!

سیر و تقویت سیستم ایمنی

در ماه‌های سرد سال که بدن ما در خطر بیشتری برای سرماخوردگی و ابتلا به عفونت‌ها است، سیر یک غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی است که در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می‌خیزد. یکی از روش‌های سنتی درمان سرماخوردگی هم مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزهای اول بیماری بوده است. این را هم یک بار امتحان کنید! شاید برای شما هم قابل‌قبول‌تر از آمپول‌ها و تزریقات بود!

به طول عمرتان می‌افزاید

ممکن است غیرواقعی به نظر برسد اما مطالعات علمی نشان می‌دهد سیر‌ فواید بسیاری برای کاهش فشار خون و بیماری‌های عفونی دارد که از عوامل اصلی مرگ و میر هستند. هم چنین افراد پیر یا مبتلا به اختلال سیستم ایمنی هم می‌توانند از خواص آن بهره‌مند شوند.

عملکرد ورزشی را تقویت می‌کند

ورزشکارانی که باید ورزش‌های به شدت دشوار انجام دهند، باید سیر‌ را به رژیم روزانه‌شان اضافه کنید. سیر‌ یکی از قوی‌ترین موادی است که می‌تواند عملکرد ورزشی را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهد. این سبزی پرخاصیت نه تنها امروزه توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، بلکه در فرهنگ‌های باستان توسط کارگران استفاده می‌شد تا خستگی‌شان را کاسته و ظرفیت کاری‌شان را افزایش دهد.در یونان باستان، به ورزشکاران المپیک مکمل این سبزی پرخاصیت می‌دادند. مطالعات بسیاری از این امر پشتیبانی می‌کنند. بیماران قلبی پس از ۶ هفته مصرف روغن سیر، کاهش چشم‌گیر ضربان قلب و بهبود ظرفیت ورزشی را تجربه کردند.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

کلسترول بد یا همان LDL هیچ‌وقت راه دوستی با سیر را پیدا نمی‌کند. چون راهی وجود ندارد! سیر دشمن خط اول کلسترول و پلاک‌های چربی داخل عروق است. همان طور که می‌دانید این پلاک‌ها با تنگ گردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در نهایت منجر به سکته خواهند شد. به همین خاطر است که پزشکان مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز برای پیشگیری از این بیماری‌ها توصیه می‌کنند.

سلامت پوست و مو با سیر

سیر با دارا بودن مقادیر بالای آلیسین می‌تواند به ریزش موی شما پایان دهد. آلیسین ترکیب سولفورداری است که در پیاز هم وجود داشته و نقش بسیار مهمی در درمان ریزش مو بر عهده دارد. مصرف سیر برای این منظور هم به طور خوراکی است و هم به صورت موضعی. از طرف دیگر محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در سیر آن را به ترکیبی ضد آکنه تبدیل کرده است. خیلی از محصولات آرایشی بهداشتی و درمانی موجود در داروخانه‌ها نیز حاوی عصاره سیرند؛ اما مصرف خوراکی آن نیز این تاثیرات بر پوست و مو را ایجاد خواهد کرد.

درمان دندان درد

باورش سخت است که این سبزی پرخاصیت بتواند در درمان دندان‌دردهای شدید و آبسه موثر باشد. قرن‌ها است سیر‌ به‌خاطر خواص ضدعفونی‌کننده‌ی قوی‌اش شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد در چین باستان برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. آلیسین، ترکیبی است که مسئول خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری، ضدویروسی و خواص درمانی قوی آن است.هم‌چنین اگر از جراحت یا خارش رنج می‌برید، استعمال موضعی سیر‌ روی ناحیه‌ی موردنظر می‌تواند باعث تسکین آن شود. این سبزی پرخاصیت یک ضدعفونی‌کننده قوی است، بنابراین اگر دندان‌درد دارید یا دندان‌تان آبسه کرده است، می‌توانید با استفاده از حبه‌های سیر‌ روی ناحیه‌ی عفونی درد آن را کاهش دهید.

درمان سرماخوردگی و تبخال

محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در سیر آن را به یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده است. این تاثیرات تنها با خوردن روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر ایجاد خواهد شد. خیلی از افراد برای این منظور سیر را به صورت پودر سیر، چای جوشانده سیر و مخلوط سیر و عسل یا سیر و زنجبیل برای بهتر کردن مزه آن استفاده می‌کنند. از طرفی یکی از درمان‌های خانگی تبخال چکاندن آب سیر روی تبخال است.

این تاثیر سیر به دلیل ترکیبات ضدالتهابی است که به میزان بالا در سیر وجود دارد و باعث کاهش درد و ورم می‌شود. خیلی از مطالعات نیز نظر بر آن دارند که مکمل یاری سیر نقش موثری در تسریع بهبود زخم‌ها بعد از جراحی‌ها داشته است.

تاثیرات ضد باکتریایی

یکی از شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های سیر ویژگی ضدمیکروبی آن است. سیر به درمان عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و سایر عفونت‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند. این ویژگی سیر به قدری قوی و قابل‌توجه است که از زمان‌های قدیم از آن به عنوان کشنده میکروب‌ها مخصوصا باکتری اشرشیاکولی و سالمونلا اینتیرتیدیس و در نگهداری غذاها استفاده می‌کردند.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
بستن