کودکان

چطور با کودکان پرخاشگر برخورد کنیم؟

چطور با کودکان پرخاشگر برخورد کنیم؟

وقتی فرزندتان عصبی می شود، برای رسیدن به خواسته هایش پا روی زمین می کوبد،در جمع قشقرق راه می اندازد،گریه می کند،هم کلاسی هایش را می زند و…چه واکنشی از خودتان نشان می دهید؟ تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن است این پرخاشگری ها در وجود کودک ماندگار شود و شخصیت او را تغییر دهد؟ اصلا اگر مجبور هستید با کودکی پرخاشگر سر و کله بزنید، چه رفتارهایی باید از خودتان نشان دهید یا دور چه رفتارهایی را باید خط بکشید تا آرامش دا به خانه تان برگردانید؟

تغییر به زمان نیاز دارد

یادتان باشد که تغییر رفتار یک شبه اتفاق نمی افتد و هر گونه واکنش شما نسبت به رفتارهای پرخاشگرانه ی فرزندتان، باید ادامه دار و مداوم باشد تا بتواند روی رفتارهای او تاثیر مثبت داشته باشد. بنابراین اگر وسط کار خسته شوید،صبر و کنترلتان را از دست بدهید و رفتار نادرستی از خودتان نشان بدهید،ممکن است همه ی نتایج مثبتی را که تا آن زمان به دست آورده بودید، از دست بدهید و دوباره سر جای اولتان برگردید.

دنبال تغییرات کوچک باشید

در صورتیکه  فرزند پرخاشگری دارید که در حال بازی با دوستانش  یا خواهر و برادرش قشقرق راه می اندازد و با داد و بیداد می خاهد حرفش را به کرسی بنشاند،خب شما برای تغییر او باید گام های کوچکی را در نظر داشته باشید که کودک را به سمت رفتارهای درست هدایت می کند.فراموش نکنید که در این مسیر حتی قدم های کوچک هم اهمیت دارد و تغییرات جزئی هم در برخوردهایش موثر است.

از هر گونه تنبیه فیزیکی اجتناب کنید

تنبیهات خشن،کتک زدن و…با بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان رابطه ی مستقیم دارد. هیچ وقت این نکته را که شما مدل رفتاری فرزندتان هستید،فراموش نکنید.اگر شما در مقابل رفتارهای پرخاشگرانه ی کودک،پرخاشگری کنید،او هم از شما یاد می گیرد و همین رفتار را از خود بروز می دهد.

به رفتارهای مثبت پاداش بدهید

یکی از دلایل تقویت رفتارهای پرخاشگرانه در کودک، توجهی است که از این راه به دست می آورند،حتی اگر توجه منفی باشد.برای مثال کودکی که سر کلاس با بغل دستی اش در حال درگیری و جر و بحث است توجه معلم و هم کلاسی هایش را به خود جلب می کند. و همین توجه باعث تقویت رفتارش می شود. بنابرای تا حد امکان رفتارهای نادرست کودک را نادیده بگیرید و به رفتارهای خوبش پاداش بدهید.به او توجه کنید و با جملاتی مانند”تو باید به خودت افتار کنی” تشویقش کنید،تا آنها بتوانند حس افتخار را در خودشان بسازند.

مدل رفتاری مثبتی برای کودکتان باشید

والدین وقتی می توانند مدل رفتاری مناسبی برای فرزندشان باشند که خود بتوانند کنترل درستی بر هیجانات و احساسات خود داشته باشند. والدین باید بتوانند روش صحیح ابراز احساسات و کنترل خشم را به فرزند خود آموزش بدهند. سعی کنید آدم مهربان و آرامی باشید تا فرزندتان شما را الگوی خود قرار دهد.

هدف گذاری کنید و تعهد بگیرید

اگر می خاهید فرزندتان رفتار پدخاشگرانه را کنار بگذارد،باید برایش مشخص کنید دقیقا از او می خاهید کدام رفتارش را کنار بگذارد. حتی می توانید برای کمک به او برایش جدول روزانه درست کنیدتا بتواند تغییرات رفتاری خود را مشاهده کند و از این طریق برای ادامه مسی انرژی بگیرد.

رفتارهای پرخاشگرانه کودک را تقویت نکنید

والدین و معلمان ممکن است سهوی و با توجه منفی باعث تقویت رفتار پرخاشگرانه ی کودک شوند،در چنین شرایطی طرز فکر کودک این است که توجه منفی بهتر از بی توجهی کامل است. البته بی توجهی به معنای طرد کردن نیست چون با طرد کردن فرزندتان بیشتر به سمت پرخاشگری و خوشونت تمایل پیدا می کند.

کودک را در شرایط استرس زا قرار ندهید

یکی از عوامل تقویت رفتار پرخاشگرانه در کودک،مواجهه با استرس و اضطراب است. چون در این شرایط احتمال مدیریت و مقابله ی کودک کمتر است. پس تا می توانید استرس و اضطراب را از فرزندتان دور کنید.

فوری به رفتار پرخاشگرانه کودک واکنش نشان ندهید

اگر کودک شما از روی عصبانیت حرفی زد یا حرکت خاصی نشان داد،شما سریع واکنش نشان ندهید، کمی صبر کنید تا هم خودتان هم کودکتان آرام شوید سپس در مورد رفتار و پیامدهایش یا او صحبت کنید.

آهن بدن کودکتان را کنترل کنید

بچه های 8 تا 13 ساله باید روزانه بین 8 تا 10 میلی گرم آهن دریافت کنند. کمبود آهن یکی از عوامل بروز خشونت و پرخاشگری در بچه هاست. فقر آهن موجب سردرد،بی حوصله گی،خشم و افسردگی می شود.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن