آرایش و زیبایی

تاتو را به این دلایل فراموش کنید!

تاتو و عوارض آن

به این دلایل تاتو را فراموش کنید

امروزه تقریبا همه با تاتو آشنا هستند ولی افراد کمی وجود دارند که با عوارض ناشی از آن و راه‌های پاک کردن آن آشنا باشند. گاهی ندانستن عوارض یا راه‌های پاک کردن باعث می‌شود فرد دچار اشتباهات جبران‌ناپذیری شود.
مجله سیب سبز: امروزه تقریبا همه با تاتو آشنا هستند ولی افراد کمی وجود دارند که با عوارض ناشی از آن و راه‌های پاک کردن آن آشنا باشند.  گاهی ندانستن عوارض یا راه‌های پاک کردن باعث می‌شود فرد دچار اشتباهات جبران‌ناپذیری شود پس بهتر است اگر هنوز تاتو نکرده‌اید با عوارض آن آشنا شوید و اگر تاتو را تجربه کرده اید با راه‌های پاک کردن آشنا شوید. در اینجادكتر بهروز باريك‌بين متخصص پوست و مو خطرات ناشي از تاتو  و راه‌های پاک کردن آن را براي شما توضيح مي‌دهد.

بزرگ‌ترين اشتباه بعد از تاتو كردن

در مطالعات متعدد ثابت شده است كه حدود 70 درصد از افراد ظرف مدت كوتاهي پس از انجام تاتو از كرده خود پشيمان مي‌شوند و خواهان پاك كردن آن هستند. در اين جا بزرگ‌ترين اشتباه اين است كه براي پاك‌كردن تاتوي خود پيش همان فرد تاتوكننده يعني آرايشگرشان مي‌روند و از آرايشگر مي‌خواهند كه تاتو را پاك كند.

در بيشتر اوقات كاري كه آرايشگران انجام مي‌دهند اين است كه با تاتو هم‌رنگ پوست،‌ تاتو قبلي شما را پاك مي‌كنند، يعني روي تاتو قبلي شما تاتويي جديد با رنگ پوست انجام مي‌دهند. البته بسياري از افراد هم گول مي‌خورند و فكر مي‌كنند كه رنگ‌هاي ابتدايي از پوست خارج شده است يعني بازهم رنگ جديدي روي پوست وجود دارد.

زماني اين عمل تبديل به مشكل مي‌شود كه يك متخصص پوست و مو مي‌خواهد تاتو را به وسيله ليزر پاك كند، اگر از ليزرهاي مخصوص پاك كردن تاتو برروي تاتوهاي همرنگ پوست استفاده شود، تاتو همرنگ پوست سياه مي‌شود و پاك كردن اين رنگ سياه بسيار مشكل است، پس اگر به هردليلي از انجام تاتو خود پشيمان شده‌ايد همان‌جا دست نگه داريد و براي پاك‌كردن تاتو به متخصص پوست و مو مراجعه كنيد تا بدون دردسر و طي چندجلسه تاتوي شما پاك شود.

بیمار‌های خطرناک در کمین‌اند

كلا عمل تاتو و فرورفتن سوزن به داخل پوست مي‌تواند باعث به وجود آمدن عفونت و تب‌خال شود، همچنين گاه محل انجام تاتو دچار عفونت ميكروبي مي‌شود و اين مسئله اغلب در مورد تاتوهايي كه در محيط نامناسب و غيراستريل انجام مي‌شود، اتفاق مي‌افتد.

عفونت ميكروبي و تب‌خال ناشي از تاتو موجب ايجاد جوشگاه‌هاي بدشكل مي‌شود، اگر تاتو در شرايط استريل انجام نشود و از سوزن‌هاي مشترك يا مخزن‌هاي رنگ مشترك استفاده شود، خطر انتقال بيماري‌هاي ويروسي مانند هپاتيت B، هپاتيت C و ايدز و نيز برخي بيماري‌هاي ميكروبي مانند سيفليس و جذام و سل پوستي را به همراه خواهد داشت. تحقيقات نشان داده است كه هپاتيت C در بين افرادي كه در سالن‌هاي تبليغاتي تاتو به اين كار اقدام كرده‌اند، 9 برابر شايع‌تر از افرادي است كه تاتو نكرده‌اند.

حتی به ریه هم رحم نمی‌کند

بدن انسان مي‌تواند به طرق مختلف نسبت به ماده خارجي كه درتاتو همان رنگ و جوهر است و اكنش نشان دهد، مثلا احتمال واكنش آلرژيك نسبت به رنگ قرمز بسيار شايع است و از اين‌رو ممكن است فرد دچار قرمزي،‌ خارش، تورم در ناحيه‌هاي تاتو شده گاه واكنش‌هاي آلرژيك زودرس هستند يعني طي چند ساعت يا چندروز بعد از تاتو فرد متوجه برانگيخته شدن نسبت به رنگ تاتو مي‌شود و گاه تا چند هفته طول مي‌كشد و گاه اين واكنش‌هاي آلرژيك بعد از يك مدت طولاني‌تر خود را نشان مي‌دهند يعني شايد حتي بعد از چندسال بدن برعليه ماده خارجي يعني رنگ تاتو واكنش نشان مي‌دهد در اين حالت فرد بعد از گذشت چندسال از انجام تاتو متوجه برجستگي و تورم و گاه خارش در محل انجام تاتو مي‌شود، درمان در اين موارد بسيار مشكل است.

البته نكته قابل ذكر اين است كه گاه واكنش سيستم ايمني فقط به صورت موضعي يعني تورم و قرمزي و… نيست و فرد دچار بيماري‌هايي چون تورم غدد لنفاوي و ريه شده و برايش مشكلات تنفسي و ريوي ايجاد مي‌شود، گاه واكنش آلرژيك به بدن مي‌تواند منجر به از دست رفتن موها شود چه در ابروها و در روي پلك.

تاتو برای شما ممنوع است؟

اگر جزو افرادي هستيد كه سابقه به وجود آمدن گوشت اضافه يا كلوئيد را در بدن خود داريد بايد از انجام تاتو خودداري كنيد زيرا درمحل‌هاي فروآمدن سوز‌ن‌ها ممكن است فرد دچار ضايعه گوشت اضافه شود و درنتيجه زندگي براو تلخ شود. اين گوشت‌هاي اضافه درمان سختي دارند و هرگز دوباره فرد نمي‌تواند پوست اول خود را داشته باشد. براي درمان اين گوشت‌هاي اضافه مي‌توان از كرايوترابي و تزريق كورتن داخل گوشت اضافه و نيز ليزردرماني استفاده كرد.

اگر سراغ تاتو می‌روید….

توصيه‌ ما اين است كه درحد امكان تاتو نكنيد اما اگر به هردليلي مايل به انجام اين كار هستيد بايد از يك‌بار مصرف بودن سوزن‌ها مطمئن باشيد همچنين بايد بدانيد كه از رنگ‌ها و جوهرهاي تازه و نو درظرف‌هاي آماده براي شما استفاده شود. از استريليزه شدن و ضدعفوني شدن وسايل تاتو در دستگاه اتوكلاو مطمئن شويد،‌ بايد بدانيد كه ويروس هپاتيت C به ضدعفوني‌كننده‌ها بسيار مقاوم است و فقط دستگاه اتوكلاو مي‌تواند اين ويروس را بكشد.

اگر قصد كرده‌ايد كه تاتو كنيد حواس‌تان باشد كه طرحي كه قرار است روي پوست شما طراحي شود يك طرح دائمي است، پس به خوبي به عواقب آن بينديشيد، گاه پس از چندسال تاتوها بسيار كم‌رنگ مي‌شوند، اين مسئله بيشتر در تاتوهاي آماتور به وجود مي‌آيد، اگر غلظت رنگ كم‌رنگ باشد و عمق نفوذ رنگ نيز كمتر باشد، احتمال كمرنگ‌ شدن خودبه‌خود تاتو بيشتر است.

همچنين بعد از انجام تاتو فرد بايد مراقبت هاي زخم باز را انجام دهد و طي چندروز از پمادهاي آنتي‌بيوتيكي و ترميم‌كننده‌ها استفاده كند و از نور مستقيم آفتاب تا چندروز دوري كند.

عمرشان به سر می‌آید؟

براي تاتوهاي رنگي مثلا قرمز، سبز و قهوه‌اي و آبي كار كمي مشكل‌تر از رنگ مشكي است اما با ليزرهاي مخصوص مي‌توان طي چندجلسه آن‌ها را بسيار كمرنگ كرد، اما مشكل اصلي در مورد تاتوهاي همرنگ پوست است كه درصورت استفاده از ليزرهاي لايه‌برداري رنگ تاتو سياه خواهد شد. بهترين روش براي پاك‌كردن اين تاتوها استفاده از ليزرهاي لايه‌برداري و ليزرهاي فراكشنال co2 است.

گاه جراحان پلاستيك متوسل به جراحي و برداشتن پوست همراه با رنگ مي‌شوند. در قديم راه‌هاي تجاهمي مختلفي براي پاك كردن تاتو وجود داشت.  مثلا پس از ساييدن پوست از مواد اسيدي يا نمك استفاده مي‌كردند كه درنهايت نتيجه تمام آن‌ها جايگزين شدن بافت جوشگاهي به جاي تاتو بود.

حسن استفاده از ليزر اين است كه بدون رخداد جوشگاه مي‌توان تاتوها را امروزه بي‌رنگ كرد و پاك كرد. فردي كه سابقه تب‌خال دارد به هيچ‌وجه نبايد به دنبال انجام تاتو روي صورت و به‌خصوص دورلب باشد.

پاک می‌شوند؟

غالباً 5 تا 20 جلسه درمان براي بي‌رنگ كردن واقعي يا محو تاتو لازم است. حتي بعضي تاتوها پس از جلسات متعدد نمي‌توانند به‌طور كامل با تكنيك‌هاي فعلي ليزر از بين بروند.

حتي زماني كه محو شدن كامل يا نزديك به كامل ايجاد شد هنوز يك هاله «روح مانند» از رنگ‌ها از شكل اصلي تاتو به نظر مي رسد. تاتوهاي آبي تيره يا سياه، بهتر از درمان پاسخ مي دهند ولي زرد، قرمز و سبز به طور ضعيف يا ناكامل به درمان پاسخ مي دهند.

درمان تاتوهاي سفيد يا تاتوهاي Flesh – tased نبايد به وسيله پزشكان بي تجربه انجام شود، چرا كه ممكن است، تغيير رنگ سياه‌تر يا خاكستري رنگ دائمي را بلافاصله به دنبال ليزر ايجاد كند كه غير ممكن است از بين برود. وقتي يك تاتو به طور كامل به‌وسيله درمان از بين مي‌رود، غالباً دائمي است.

اگر تاتوی دائم کردید..

همانطور که گفتیم پاک کردن تاتو به این سادگی‌ها نیست و بهتر است قبل از انجام تاتو درباره رنگ و مدل آن به خوبی فکر کنید؛ بسیاری از تاتوها به مرورزمان رنگ‌شان را از دست می‌دهند و نیاز به تغییر رنگ پیدا می‌کنند.

گاهی هم طرح تاتو دل‌تان را می‌زند و دنبال‌ راه‌هایی برای پاک کردن آنها می‌گردید. برای پاک کردن رنگ تاتو، ابتدا دمای پوست را تا حد انجماد بالا می‌برند، تا بی‌حس شود و بعد لایه سطحی پوست را می‌تراشند که با درد و خونریزی همراه است و جای زخم هم باقی می‌ماند.

برای پاک کردن تاتو می‌توان از لیزر هم استفاده کرد که بهترین راه برای پاک کردن تاتو دائمی است که در این شیوه پزشک، به وسیله پالس‌های نور لیزر، رنگ‌دانه‌های را می‌شکند و بعد از لیزر بدن، به‌صورت طبیعی رنگ‌دانه‌ها را از بین می‌برد.  البته همانطور که تنها با یک جلسه نمی‌توان تاتو را پاک کرد و این شیوه هزینه نسبتا زیادی را برای شما دارد.

منبع

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن