تکنولوژی

10 اختراعی که زندگی انسان را متحول کرد

اختراعاتی که زندگی انسان را آسان کردند

با وجود پیشرفت‌های فراوان بشر در فناوری و علوم مختلف، هنوز در بسیاری از نقاط دنیا زندگی به دلایل مختلف از جمله جنگ، تروریسم، خشک‌سالی، بیماری‌های واگیردار، عدم دسترسی به فناوری‌های بروز و… سخت است.

در سال ۲۰۱۵ بسیاری از شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌های خصوصی و دولتی سعی کردند با ارایه را‌ه‌کارها و یا با حمایت از طرح‌های بشر دوستانه به بهبود شرایط زندگی در این مناطق بپردازند. حال بیایید با هم به تعدادی از این نوآوری‌ها نگاهی بیاندازیم:

۱. دستگاهی که پس‌ماندها را تبدیل به آب آشامیدنی سالم می‌کند

تقریبا ۲/۴ میلیارد نفر در کره زمین وجود دارند که از امکانات اولیه بهداشتی محروم هستند که ۶۶۰ میلیون نفر آن‌ها حتی به منابع سالم آب آشامیدنی نیز دسترسی ندارند.

بنیاد خیریه گیتس برای حل این مشکل با مهندسان بسیاری به بحث پرداخت. در این بین Peter Janicki، مدیر عامل شرکت Janicki Bioenergy، ماشینی را توسعه داده که می‌تواند لجن و یا ضایعات انسانی را در عرض چند دقیقه به آب آشامیدنی سالم، انرژی الکتریکی و خاکستر آنتی باکتریال تبدیل کند.

این فرآیند به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا هم به آب سالم دسترسی داشته باشند و هم انرژی الکتریکی تولید کنند. به علاوه، باعث احداث شرکت‌های محلی برای راه اندازی این دستگاه‌ها و در نتیجه اشتغال زایی می‌شود.

چندی پیش هم بیل گیتس برای تشویق مردم به این پروژه، در مقابل دوربین خبرنگاران از این آب نوشید.

۲. کفش کتانی مخصوص افراد معلول

در سال ۲۰۱۲، Matthew Walzer، فردی که مبتلا به نوعی آسیب نخاعی بود، در نامه‌ای از شرکت NIKE درخواست کرد تا کفشی برای افراد معلول تولید کند که بدون نیاز به کمک دیگران بتوانند آن را بپوشند یا در بیاورند. امسال این شرکت دسته جدیدی از کفش‌های خود را با نام Flyease معرفی کرد.

در این کفش به جای بند‌ها که باز و بستن آن برای معلولین مشکل است، یک زیپ قرار دارد که به آسانی و با یک دست قابل باز کردن است.

Tobie Hatfield، مدیر بخش نوآوری‌های ورزشی شرکت NIKE، در طراحی این کفش از Matthew کمک گرفته است.

۳. سرنگی که در یک دقیقه زخم‌ها را درمان می‌کند

استارت‌آپ RevMedX سرنگ جدیدی با نام XSTAT 30 تولید کرده که با اسفنج‌های بیومتریک باریکی پر شده و در هنگام جراحت شدید می‌تواند خون را جذب و در کمتر از یک دقیقه زخم را درمان کند.

اولین بار این طرح در آوریل ۲۰۱۴ در یک میدان جنگ استفاده شد و به تازگی برای استفاده عمومی توسط سازمان FDA توسعه داده شد.

یکی از محققین این شرکت در مصاحبه با شبکه PBS گفته اسفنج‌ها می‌توانند تا ۱۵ مرتبه بیش از سایز طبیعی خود خون جذب کنند که به آنها توانایی فشار به دیواره‌های رگ برای جلوگیری از خون‌ریزی را می‌دهد. این سرنگ می‌تواند جایگزین روش سنتی باند و گاز استریل شود.

۴. اینترنت روی یک میکروچیپ

پروژه WiderNet که با حمایت دانشگاه کالیفرنیای شمالی در حال اجراست، یک میکرو چیپ را توسعه می‌دهد که می‌توان از آن در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت استفاده کرد.

پس فعال شدن، این چیپ می‌تواند بدون دسترسی به شبکه جهانی و در حالت آفلاین اطلاعات و منابع آموزشی را بین میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذارد.

WiderNet به وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، مدارس و مراکز آموزشی کشور‌های مختلف متصل می‌شود و در نظر دارد با تولید کتاب‌خانه‌های اطلاعاتی در چیپ  اطلاعات بسیاری را به مراکز آموزشی و سلامتی زیمباوه برساند.

این پروژه توانست با کمک‌های مردمی در ماه مه بودجه خود را تامین کند و اکنون در حال ایجاد همکاری با سازمان‌های ذکر شده و مراکز داوطلب در سراسر دنیاست.

۵. توربین پرینت شده‌ای که آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

مدت زیادی است که کمپانی GE (جنرال موتورز) در حال کار بر روی فناوری توربین‌های آبی با قابلیت نمک زدایی از آب است. اما در سال ۲۰۱۵ این پروژه را عملی کرد. طبق اعلام این شرکت:

به عنوان بخشی از فناوری شیرین‌ سازی آب که توسط سازمان انرژی‌های آمریکا توسعه داده شده، محققین ما از همان توربین‌هایی که توسط چاپ‌گر‌های سه بعدی پرینت شده‌‌اند، استفاده می‌کنند که ترکیب فشرده‌ای از هوا، نمک و آب است.

با منجمد کردن ترکیب یاد شده، نمک به طور طبیعی به صورت جامد جدا می‌شود و فقط یخ باقی می‌ماند. پس از ذوب کردن یخ آب شیرین به دست می‌آید.

طراحی این فرآیند منجر به کاهش هزینه، انرژی و زمان تولید آب آشامیدنی می‌شود و جنرال موتورز تا نیمه سال ۲۰۱۶ به آزمایش این محصول می‌پردازد تا به یک راه کاملا امکان پذیر در سطح گسترده برسد.

۶. لامپی که از گیاهان انرژی می‌گیرد

حدود ۴۲ درصد از مناطق روستایی پرو که در جنگل قرار دارند به برق دسترسی ندارند. همین امر باعث شده دانشگاه مهندسی فناوری این کشور (UTEC) احساس مسئولیت کرده و به فکر راه حلی باشد.

این راه حل منجر به تولید لامپی با نام Plantalamparas شده که انرژی مورد نیاز خود را از گیاهان تامین می‌کند.

در طول فتوسنتز، ضایعات حاصل باعث تجزیه خاک می‌شوند که به تولید الکترون‌ها منجر می‌شود. تیم مهندسین این دانشگاه با استفاده از الکترود‌هایی که در خاک قرار می‌گیرد به شارژ باتری‌ها به وسیله این الکترون‌ها می‌پردازند. در پایان این باتری‌ها انرژی الکتریسیته مورد نیاز این لامپ‌های LED‌ را تامین می‌کنند.

۷. خانه تا شونده برای پناه‌جویان

با وجود جنگ در خاورمیانه و آفریقا سالانه تعداد زیادی از مردم مجبور به ترک کشور خود و پناه بردن به سایر کشورها می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مسائل اسکان تعداد زیاد پناه جویان، به خصوص با شروع فصل سرما است. Better Shelter نام پناه‌گاهی است که برای این عده ساخته شده و می‌توان برای مدت سه سال به راحتی در آن زندگی کرد.

این سر پناه در یک پکیج مسطح عرضه می‌شود که به آسانی قابل حمل و سر هم کردن است و نیاز به ابزار خاصی برای این کار ندارد. طراح این محصول اولویت خود را تامین نیاز‌های یک خانواده قرار داده، بنابراین یک پنل خورشیدی و لامپ هم در این پکیج قرار داده است.

پناه‌گاه ساخته شده به وسیله تیمی از آژانس پناه‌جویان سازمان ملل ساخته شده و بنیاد IKEA هم از این پناه‌گاه در کشورهایی که مقصد عمده پناه‌جویان هستند (مانند یونان)، استفاده می‌کند.

۸. دستی مصنوعی که به فرد حس لامسه می‌دهد

تقریبا تمام دست‌های مصنوعی تولید شده تا به امروز نتوانستند حس لامسه را به فرد معلول برگردانند، اما پروژه جدید شرکت DARPA از یک نوع فناوری مرتبط با عصب برای ایجاد این حس استفاده کرده است.

محققان این دست را روی یک مرد ۲۸ ساله در دانشگاه Johns Hopkins استفاده کردند که مستقیما به مغز این فرد متصل شده و با ارسال الکترون‌هایی به قشر حسی مغز، او برای اولین بار در دنیا توانست با استفاده از دست مصنوعی حس لامسه را درک کند.

۹. آجر‌های دوست‌دار محیط زیست که به انقلابی در هند منجر شدند

در هندوستان هزاران هزار کوره آجر پزی وجود دارد که در سال حدود ۲۰۰ میلیارد قطعه آجر تولید می‌کنند. این فرآیند به طور فزاینده‌ای باعث آلودگی هوا و تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

آسیاب‌های خرد کردن کاغد هم مقدار زیادی خاکستر از دیگ‌های بخار را به محیط اطراف پخش می‌کنند که هم به سلامت انسان و هم محیط زیست ضرر می‌رساند و کاربرد خاصی هم در صنعت این کشور ندارد.

دانشجویان ‌MIT برای حل این مشکل آجرهایی را طراحی کرده‌اند که Eco BLAC نام دارند. این آجر‌ها از خاکسترهای باقی‌مانده ساخته شده‌‌اند که در فرآیند ساخت‌ ‌آن‌ها از واکنش قلیایی کاغذ با انرژی پایین به جای سوزاندن در کوره استفاده شده است.

در پایان، پروژه با بازیافت زباله‌های صنعتی، مواد اصلی خود را تامین می‌کند. دانشجویان در حال اجرای این پروژه در شهر Muzaffarnagar هستند که آسیاب‌های کاغذ خرد کن در آن قرار دارند.

۱۰. درمان پیشرفته برای یرقان (زردی) نوزادان

این بیماری دلیل اصلی ماندن بسیاری از نوزادان در بیمارستان بعد از تولد است و سالانه میلیون‌ها نوزاد شانس دریافت درمان کامل را ندارند.

دستگاه Brilliance pro از شرکت غیر دولتی D-Rev جدیدترین محصول درمانی برای نوزادان در سال جاری است. این محصول برنده جایزه دستگاه پزشکی سال شد. با استفاده از نور مصنوعی تولید شده توسط دستگاه، نوزادان مبتلا به این بیماری درمان می‌شوند.

Brilliance pro از یک لامپ رشته‌ای یک‌پارچه استفاده می‌کند و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان به کار گرفته می‌شود. این محصول ۴۰۰ دلار قیمت دارد و فعلا در هند توزیع شده است.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن