تکنولوژی

استفاده داعش از تکنولوژی به‌روز و رمزگذاری شده در حملات پاریس

مقامات ارشد اطلاعاتی اروپایی اعلام کرده‌اند که نیروهای داعش در حملات اخیر خود در پاریس از به‌روزترین تکنولوژی‌ها بهره‌ برده‌اند. این مقامات می‌گویند به همین دلیل امکان و توانایی فرانسه برای مقابله با داعش با مشکل مواجه شده و داعش از مدار نیروهای امنیتی فرانسه خارج شده است. این نیروهای حرفه‌ای سایبری تمامی پیام‌ها و اطلاعات فرستاده شده را به شکل رمزگذاری فرستاده‌اند.

یکی از مقامات ضدترور اروپایی نیز اعلام کرده است که نیروهای اروپایی درباره استفاده داعش از متخصصان جوان سایبری آگاه بوده‌اند تا از روند‌های قانونی جلوتر باشند، چرا که پیش از این نیروهای داعش از شبکه‌های بزرگ اجتماعی بهره می‌بردند. او افزود: «می‌توانستی ببینی که تا چه اندازه داعش در استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیچیده عمل می‌کند… و مطمئنا نیروهای حرفه‌ای و مسلط به تکنولوژی پیشرفته پشت این موضوع قرار دارند.»

این نیروها به ارتش و اعضای داعش آموزش می‌دهند تا چگونه به شکل رمزگذاری شده پیام‌ها را ارسال و دریافت کنند و از پلتفرم‌هایی چون «تلگرام»، «سایلنت سیرکل» و «واتس‌اپ» استفاده کنند. یکی از اعضای ارتش امریکا نیز اعلام کرده است که تاکنون داعشیان از ۱۲۰ پلتفرم آنلاین مختلف استفاده کرده‌اند که بیش‌تر آن‌ها رمزگذاری شده هستند و «تلگرام» یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان میان آن‌هاست.

نیروهای جهادی داعش همچنین از بازی‌های آنلاین برای ارتباط مداوم استفاده می‌کنند. نیروهای امنیتی چند بازی مثل ورد آف وارکرفت (World of Warcraft) و «پلی‌استیشن ۴» را بررسی کرده‌اند که در آن چند بازیکن به شکل همزمان با هم بازی می‌کنند. نیروهای داعش از این بازی‌ها برای ارسال پیام بهره جسته‌اند. یکی دیگر از بازی‌های مورد استفاده «زندگی دوم» یا “Second Life” است. در این بازی بازیگران به صورت آنلاین جهان دومی درست می‌کنند و در آن زندگی می‌کنند. داعش احتمالا از این بازی برای برقراری ارتباط و رد و بدل کردن پول استفاده کرده است.

اطلاعات کسب شده بسیاری از نیروهای اروپایی را نگران کرده است و به نظر می‌رسد راه چندانی برای مقابله با این موضوع وجود ندارد. قوانین بسیاری از این کشورها ورود و اقدام مناسب را محدود کرده است. نیروهای مدنی این کشورها می‌گویند اگر دولت امکان دسترسی به پلتفرم‌های ارتباطی را داشته باشد، امکان آزاد شدن آن برای نیروهای غیردولتی به تدریج فراهم می‌شود و به راحتی توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.

روزن‌ویگ از کارشناسان امنیت سایبری می‌گوید که نیروهای امریکایی همیشه درباره استفاده از پلتفرم‌هایی چون «تلگرام» توسط داعش نگران بودند: «به نظر می‌رسد این موضوع غیرقابل اجتناب است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که انسان‌های خوب و بد به یک اندازه به سیستم‌های ارتباطی دسترسی دارند.»

فرانسه از کشورهایی است که در مقابل حملات تروریستی ضعیف است. این کشور در مقایسه با دیگر دولت‌های اروپایی و آمریکایی از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری استفاده می‌کند.
منبع:‌ ان‌بی‌سی‌نیوز

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن