سرگرمی

حقایقی جالب درمورد دلفین ها که تاکنون نمی دانستید!

دُلفین‌ها پستاندارانی دریازی از راسته آب‌بازسانان هستند که رابطه نزدیکی با نهنگ‌ها و گرازماهی‌ها دارند. اجداد این جانوران جفت‌سمانی بودند که نزدیک به ۵۰ میلیون سال پیش برای پیدا کردن غذا از خشکی به دریا وارد شدند. به صورت تقریبی ۴۰ گونه دلفین وجود دارد که در ۱۷ سرده گوناگون رده‌بندی شده‌اند.

بدن دلفین‌ها در طی میلیون‌ها سال به تدریج برای زندگی در آب تطابق یافته است. دلفین‌ها و دیگر آب‌بازسانان برای حرکت در آب باله دارند و دمشان همچون ایجادکننده پیش‌رانش کار می‌کند. بدنشان نیز به گونه‌ای است که برای شنای هر چه سریع‌تر در آب و ماندگاری برای مدت زمان بیشتر در آن با یک بار نفس‌گیری مناسب است. نیاز به پدید آوردن سامانه‌های عصبی پیشرفته برای پژواک‌یابی در آب باعث شده است که دلفین‌ها مغزهای بزرگ و به نسبت پیچیده‌تری به دست آورند. چنین چیزی توانایی‌های ادراکی بالایی به آن‌ها بخشیده که باعث شده است در میان بعضی از آن‌ها، گونه‌ای فرهنگ نمودار باشد.

حقایقی جالب در مورد دلفین‌ها

دلفین‌ها پستاندارانی بسیار دوست داشتنی و باهوش هستند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره دلفین‌ها بدانید با وب آریو همراه باشید.

دلفین‌ها آنقدر زیبا و دوست داشتنی هستند که حتی لبخند هم می‌زنند. اگر شما هم درباره دلفین‌ها کنجکاو هستید با ما همراه باشید تا حقایقی جالب درباره آن‌ها را به شما بگوییم.

1. دلفین بعد از صدمات شدید (حتی گاز گرفتن کوسه) به سرعت بهبود پیدا می‌کند و بدنش خیلی زود به شکل اصلی خود بازمی‌گردد. در واقع روند بهبود در دلفین‌ها به قدری سریع است که زخم‌های عمیق آن نیز بعد از مدتی خوب می‌شوند.

2. دلفینی به نام پلوروس جک (Pelorus Jack )به طور منظم کشتی‌ها را از طریق آب‌های ناامن به نیوزیلند هدایت می‌کرد. تا اینکه او در سال 1912 ناپدید شد. او حتی توسط قانون نیز محافظت می‌شد.

3. دلفین‌ها با یک چشم باز می خوابند. آنها هرگز از تماشا و گوش دادن به آنچه که در اطراف آن‌هاست متوقف نمی‌شوند.

4. Wholphin نام گونه‌ای از دلفین‌هاست که به حالت (نیمه دلفین / نیمه نهنگ) هستند. این نوع از دلفین‌ها وحشی و البته بسیار نادر می‌باشند.

5. نهنگ قاتل(Killer whales)بسیار خطرناک است. این گونه از دلفین‌ها و نهنگ بلوگا به این صورت هستند که در زمان خواب تنها یک نیمکره از مغز آن‌ها به خواب می‌رود. بنابراین آنها در حالی که استراحت می‌کنند می‌توانند نفس هم بکشند. فعال ماندن برای دلفین‌ها ضروری است.

برای مثال، آن‌ها باید برای تنفس به سطح آب بیایند و مراقب شکارچیان نیز باشند.

6. برخی از کارشناسان می‌گویند که دلفین می تواند از طریق انعکاس صدا متوجه شود که یک زن انسان باردار است یا خیر. با این حال خود دلفین نمی‌فهمد که چه چیزی در داخل بدن زن است و این انعکاس را ایجاد می‌کند.

7. دلفین توانایی شناختن تصویر خود در آینه را دارد. فقط تعداد کمی از پستانداران می‌توانند تصویر خود را در آینه بشناسند و تشخیص بدهند.

8. دلفین نر به عنوان اسیر کننده دلفین ماده شناخته شده است و تا زمانی که دلفین ماده موافق به رابطه جنسی با او نباشد نمی‌گذارد که تغذیه کند.

9. دلفین، نهنگ و میمون تنها حیواناتی هستند که به غیر از انسان دست به خودکشی می‌زنند. البته اقدام به خودکشی در ماده‌ها نسبت به نرها بیشتر است.

10. دلفین با هدف گرفتن و خوردن ماهی پف کننده به بالا می‌آید و رفتار‌هایی بسیار مشابه انسان دارد.

11. دلفین گاهی از بچه کوسه‌ها به عنوان توپ والیبال استفاده می‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که آنها از اسباب بازی‌های پلاستیکی ساخته دست انسان خسته می‌شوند.

12. نوک سینه دلفین در مقعد آن قرار دارد و بچه دلفین دهان خود را به سوراخ نزدیک کرده و مادر شیر را به دهان او می‌پاشد.

13. دلفین به هر نامی که آن را صدا بزنید پاسخ خواهد داد.آنها احتمالا فکر می کنند مردم خیلی عجیب و غریب هستند.

14. بعضی از دانشمندان معتقدند که دلفین‌ها باید رفتار غیر انسانی داشته باشند و با حقوق طبیعی خود زندگی کنند. بر خلاف بسیاری از حیوانات، آنها خود آگاه هستند. به هر حال آنها تنها گونه شناخته شده در میان حیوانات هستند که بیش از انسان‌ها از مغز خود استفاده می‌کنند.

16. نهنگ‌ها و دلفین‌ها به دوستی با هم شناخته شده‌اند. این بدان معنی است آن‌ها با هم دوستان خوبی هستند و امکان دارد دوستی میان نهنگ و انسان هم با این وجود ممکن باشد.

17. دلفین می‌توانید دوستان قدیمی خود را حتی پس از 20 سال جدایی از آن‌ها تشخیص بدهد. آنها به سرعت دوستان خود را می‌شناسند و البته این موضوع درباره دشمنانشان نیز وجود دارد و دلفین دشمنان گذشته خود را نیز به خاطر می‌اورد.

18. دلفین‌ها در موارد متعددی به عنوان ناجی انسان‌ها از آسیب دیدگی و یا غرق شدن شناخته شده‌اند. آنها با میل و رغبت به مردم کمک می‌کنند و می‌خواهند رابطه نزدیکی با انسان‌ها داشته باشند.

19. از جانب دلفین آزار و اذیت حیوانات نیز مشاهده شده است. برای مثال، دلفین با کشیدن پرندگان در زیر آب هیچ قصدی به خوردن آنها از خود نشان نمی‌دهد. برای آنها فقط این کار یک بازی و رفتار شوخ طبعانه است.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن