پزشکی سلامت

معجزات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات پرمصرف- وقتی کمیاب می شود. تا حد موز قیمت آن بالا می رود. به راستی گوجه فرنگی چه خواصی دارد؟ مصرف بالای روزانه آن نشانگر ارزش و خواص مفید آن می باشد. پزشکی سلامت وب آریو به بررسی خواص گوجه فرنگی و معجزات آن می پردازد.

خواص گوجه فرنگي در پوست آن است
پوست گوجه فرنگی دارای محتوای بالایی از کاروتنوئید‌های یافت شده در گوجه فرنگی است. بر اساس مطالعه‌ای از مارسِیل فرانسه، مقدار کاروتنوئیدهای جذب شده توسط سلول‌های روده انسان با مصرف گوجه فرنگی‌های حاوی پوست بسیار بیشتر از دریافت آنها به شکل بدون پوست بود. همچنین پوست گوجه فرنگی محل حضور بسیاری از فلاونوئید‌ها نیز می‌باشد (خانواده دیگری از فیتوکمیکال‌ها که شامل کوئرسیتین و کائمپفرول می‌شوند). بنابراین به منظور دریافت هر بیشتر خواص مفید گوجه فرنگی، در صورت امکان آن را با پوست مصرف کنید.

گوجه‌فرنگي و خاصيت آنتي‌اكسيداني
گوجه فرنگی حاوی هر 4 کاروتنوئید اصلی است: آلفا و بتا کاروتن، لوتئین و لیکوپن.
این کاروتنوئیدها خواص منفرد جداگانه‌ای دارند ولیکن خواص مشترکی نیز به عنوان یک گروه دارند (بدین معنا که همگی آنها در جهت تامین سلامتی عمل می‌کنند). گوجه فرنگی حاوی مقادیر فوق العاده‌ای از لیکوپن است که نسبت به دیگر کاروتنوئیدها دارای بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی است.

كاهش ريسك سرطان پروستات
گوجه فرنگی و بروکلی یک ویژگی مشترک دارند: کاهش ریسک سرطان پروستات. مطالعه‌ای اخیر نشان داده است که سرطان پروستات در موش‌های تغذیه شده با پودر بروکلی و گوجه فرنگی در مقایسه با موش‌های دریافت کننده مکمل لیکوپن و یا دریافت پودر گوجه فرنگی و بروکلی به تنهایی، رشد بسیار آهسته‌تری داشت. براساس مطالعه‌ای انجام گرفته در دانشگاه مونترال، یک برنامه غذایی غنی از گوجه فرنگی می‌تواند ریسک سرطان پانکراس را کاهش دهد. محققین دریافتند  لیکوپن (که به مقدار زیادی توسط گوجه فرنگی تامین می‌شود) با 31 درصد کاهش در ریسک سرطان پانکراس بین مردان دریافت کننده این کاروتنوئید مرتبط است.

گوجه‌فرنگي غني از پتاسيم
گوجه‌فرنگی غنی از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که بسیاری از ما دریافت کافی از آن نداریم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 534 میلی گرم پتاسیم است و محتوای پتاسیم 2/1 لیوان سس گوجه فرنگی 454 میلی گرم است. براساس مطالعه‌ای صورت گرفته در دانشگاه ایالت اهیو، زمانی‌که گوجه فرنگی همراه با چربی‌های سالم دریافت شود، چربی‌هایی مانند روغن زیتون یا آواکادو، جذب فیتوکمیکال‌های کاروتنوئید در گوجه فرنگی 2 تا 15 برابر افزایش می‌یابد. گوجه فرنگی قسمت بزرگی از رژیم سالم و پرطرفدار مدیترانه‌ای است. در بسیاری از دستورهای غذایی مدیترانه‌ای گوجه فرنگی دیده می‌شود. برخی مطالعات اخیر، از جمله مطالعه دانشگاه علوم پزشکی آتن، اظهار داشته‌اند افرادی که تحت رژیم غذایی مدیترنه‌ای قرار دارند میزان مرگ کمتری ناشی از بیماری قلبی و سرطان خواهند داشت. محققین دانشگاه‌هاروارد پس از 7 سال پیگیری 39000 زن شرکت کننده دریافتند که مصرف گوجه فرنگی با مزایای بیشماری برای سلامت قلبی مرتبط شد.

افزايش محتواي ليكوپن در شير مادر
زمانی‌که مادران شیرده از گوجه فرنگی استفاده می‌کنند، محتوای لیکوپن موجود در شیر مادر افزایش می‌یابد. در این مورد دریافت گوجه فرنگی پخته بهتر است. محققین دریافته‌اند که دریافت گوجه فرنگی پخته به عنوان مثال به شکل سس خانگی گوجه فرنگی، در مقایسه با گوجه فرنگی تازه غلظت لیکوپن شیر مادر را بیشتر افزایش می‌دهند.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن