پزشکی سلامت

آیا مصرف نان شما را چاق می‌کند؟

 میلیون ها انسان در گذشته بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند. حتی در قرن 21 باز شاهد هستیم. که میلیون ها نفر در کشورهای آفریقا بر اثر گرسنگی از بین می روند. اما بر عکس این قضیه در کشورهای جهان اول به خصوص آمریکا چاقی بلای جان آنها شده است. چاقی خود بیماری های دیگری مثل فشار, تنگی نفس, قند, چربی و … را به همراه دارد. در نتیجه به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با یکی از چاق کننده های اصلی وب آریو را دنبال کنید.
دکتر ژاک چارلز، متخصص تغذیه و سلامت و همچنین نویسنده کتاب «عامل کاهش چربی» در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «می‌توان گفت که چاقی با نان تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد. از مصرف نان‌های پخته شده با آرد تصفیه‌شده، آرد غنی‌شده، آرد گندم غنی‌شده، آرد سفید غنی‌شده و همچنین آرد سفید شده به‌وسیله افزودنی‌ها پرهیز کنید. این آردها از بقیه چاق‌کننده‌تر هستند.»چرا باید از مصرف نان‌های پخته‌شده با این نوع آردها خودداری کرد؟این آردها در حقیقت قند فراوری‌شده هستند. با مصرف آن‌ها فیبر مورد نیاز برای کاهش میزان بالای قند خون و انسولین به بدن نمی‌رسد. در نتیجه چربی در بدن و بیشتر از همه در اطراف شکم ذخیره می‌شود.برای جلوگیری از تجمع چربی در اطراف شکم از چه نانی باید استفاده کنیم؟توصیه ما نان سبوس‌دار و نان آرد جوانه گندم است؛ زیرا حاوی تمام مواد مفیدی هستند که انواع دیگر نان ندارند.

با مصرف گندم کامل (نان سبوس‌دار) فیبر بیشتری دریافت می‌کنید؛ در نتیجه مقدار قند خون و انسولین به آرامی افزایش یافته و کالری کمتری به عنوان چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شود.

از آنجا که این‌گونه پاسخ‌ها برای عامه مردم به نوعی «اطلاعات مشابه» تلقی می‌شوند، گراف برای کسب اطلاعات بیشتر از منابع دیگری نیز کمک گرفته است. بسیاری اعتقاد دارند مصرف نان، در هر نوع و طعم باعث افزایش وزن می‌شود. متأسفیم، اما این حقیقت دارد؛ البته تنها در صورتی که بیش از حد مصرف کنید.

بیایید مسأله را ساده‌تر کنیم؛ عامل اصلی در افزایش یا کاهش وزن کالری است. تک‌تک کالری‌های مصرفی شما در بدن محاسبه شده و نان به‌دلیل داشتن کربوهیدرات، میزان کالری بالایی دارد. فرض کنید نانی که خریداری می‌کنید حدود ۸۰ گرم وزن دارد که به طور متوسط ۵۰ گرم آن کربوهیدارت است. از آنجا که هر گرم کربوهیدارت معادل ۴ کالری است، انرژی این نان تقریباً ۲۰۰ کالری می‌باشد.

شما به‌راحتی می‌توانید دو عدد نان با این میزان انرژی را در روز مصرف کنید. اما نکته بسیار مهم این است که میزان کالری موجود در نان اول از همه به نوع آن (که بالا ذکر شد) و سپس به چیزی است که همراه با آن می‌خورید.

شاید تعجب کنید اما هیچ غذایی باعث چاقی نمی‌شود. شما تنها زمانی افزایش وزن پیدا می‌کنید که مقدار زیادی از آن غذا مصرف کرده باشید. مصرف زیاد هر نوع ماده غذایی برابر است با کالری دریافتی بیشتر و اگر این کالری‌ها سوزانده نشوند، نتیجه چیزی نیست به‌جز چاقی.

منبع: دیلی میل

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن