سرگرمی

گالری عکس فوق العاده زیبا از قطار های قدیمی

دانستنی های شما درباره قطار تا چه اندازه است؟ آیا می دانید مخترع قطار کیست؟ قطار این وسیله قدرتمند در زمینه حمل نقل تاریخچه 500 ساله دارد. و نقش بسیار پر رنگی در پیشرفت بشر داشته است. آغاز به کار قطارها به سدهٔ ۱۵۰۰ میلادی باز می‌گردد در ابتدا ریل قطار از جنس چوب ساخته و واگن‌ها توسط اسبان پر قدرت کشیده می‌شد. قطار بخار در اوایل سده ۱۸۰۰ در کشور انگلستان ولز جنوبی اختراع گردید.

تاریخچه ساخت قطار:

هنگامی که ریچارد ترویتیک برای اولین بار لوکوموتیو مجهز به موتور بخار خود را روی ریل‌های فولادی به حرکت در آورد و عصر قطارهای امروزی اغاز گردید. او ابتدا یک لوکوموتیو با موتور بخار جهت حمل بار با ظرفیت حمل بار به وزن ۲۰ تن (۲۰۰۰۰ کیلوگرم) درست کرد و سپس یک لوکوموتیو با موتور بخار جهت حمل مسافر اختراع کرد و مردم شهر را سوار می‌کرد و قطار یک دور کامل به دور شهر می‌چرخید و پول ناچیزی از مردم دریافت می‌کرد تا اینکه یک روز یکی از چرخ‌های لوکوموتیو او شکست و از آن به بعد ریچارد دیگر از لوکوموتیو خود استفاده نکرد و آن را رها کرد.

اما کسی که در تبدیل قطار به وسیله بسیار مهم حمل و نقل عمومی نقش مهمی ایفا کرد جورج استفنسون انگلیسی بود وی یک قطار تقریباً بزرگ ساخت و برای مسافران درون ان قطار خود را به لوکوموتیوی با موتور بخار مجهز کرد.

امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده می‌شوند اما دیگر دوران انها به پایان رسیده‌است. لوکوموتیوهای برقی و یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند. قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند.

اولین قطاری که وارد ایران شد ماشین دودی نامیده می‌شد و از تهران به شهر ری رفت‌وآمد می‌کرد.

تمامی مسیر حرکت قطارها از درون اتاق کنترل تحت نظر قرار دارند. مسول کنترل علامت‌ها و چراغ‌های مختلف را برای اطمینان از بازبودن تمام خط‌ها کنترل می‌کند. لوکوموتیو ران قطار هم با استفاده از چراغ‌ها و درجه‌های مقابل خود با اتاق کنترل ارتباط مستقیم دارد تا از بازبودن مسیر اطمینان حاصل کند.

 

تاریخچه تحول قطار:

۱۷۶۵:استاندارد عرض خطوط راه اهن ۱۴۳۵ میلی متر تعیین شد.
۱۸۰۴:اولین لوکوموتیو فعال با موتور بخار توسط ریچارد تروتیک در ولز جنوبی (انگلستان).
۱۸۱۴:اغاز به کار لوکوموتیو استفنسون در یک معدن.
۱۸۲۵:افتتاح اولین مسیر منظم قطار بین استاکتون و دارلینگتون.
۱۸۳۰:اولین مرکز ارایه خدمات منظم به مسافران میان منچشتر و لیور پول.
۱۸۳۰:اولین قطار آمریکا در کارولینای جنوبی اغاز به کار کرد.
۱۸۵۹:ساخت اولین کوپهٔ خواب (آمریکا).
۱۸۶۳:ساخت اولین رستوران داخل قطار (آمریکا).
۱۸۶۳:راه اندازی اولین قطار زیر زمینی (مترو) در لندن.
۱۸۶۹:احداث خطوط راه اهن در سراسر آمریکا پایان یافت.
۱۸۷۹:ساخت اولین قطار برقی (المان).
۱۸۸۵:تکمیل خطوط راه اهن کانادا.
۱۹۲۵:ساخت اولین لوکوموتیو دیزل الکتیریک (کانادا)

old train (22) old train (23) old train (24) old train (25) old train (1) old train (2) old train (3) old train (4) old train (5) old train (7) old train (8) old train (9) old train (10) old train (12) old train (13) old train (14) old train (15) old train (18) old train (20) old train (21) old train (19)

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن